پذیرایی از تماشاگران با شکلات تخته ای شونیز در اختتامیه جام جهانی

ترکیبات نیتروژن دار کاکائو شامل پروتئین ها و متیل گزانتین ها (تئوبرومین و کافئین) است. کاکائو همچنین سرشار از مواد معدنی است: پتاسیم، فسفر، مس، آهن، روی و منیزیم. ارزش غذایی کاکائو و دو نوع شکلات نشان داده شده است.

مصرف شکلات تخته ای شونیز اخیراً در سراسر جهان افزایش یافته است. شکلات تلخ، به ویژه، به دلیل غلظت بالای کاکائو و اثرات مفید آن بر سلامت انسان در مقایسه با شکلات معمولی یا شیری بسیار محبوب شده است. علاوه بر این، شکلات شیری به دلیل محتوای قندی که دارد می‌تواند با اثرات نامطلوبی همراه باشد.

بنابراین، فقط شکلات تلخ، با درصد بالایی از کاکائو، فلاونوئیدها، و تئوبرومین و محتوای قند کم، متفاوت از شکلات شیری یا سایر انواع شکلات، با اثرات ارتقاء سلامتی از جمله پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی همراه است.

به طور مشابه، کاکائو اثرات مثبتی بر فشار خون، مقاومت به انسولین و عملکرد عروق دارد. تولید اکسید نیتریک (NO) را افزایش می دهد و اثرات آنتی اکسیدانی دارد، به عنوان مثال، اکسیداسیون تاخیری کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و مهار اکسیداسیون DNA ناشی از اشعه ماوراء بنفش.

مزایا و معایب مصرف شکلات تخته ای شونیز و کاکائو با توجه به مطالعات in vivo یا in vitro در بخش‌های بعدی مورد بحث قرار گرفته است. ممکن است به دنبال مصرف منظم غذاها و نوشیدنی های حاوی کاکائو، یک سری اثرات مفید بر روی سیستم قلبی عروقی رخ دهد. مزایا شامل تأثیر بر فشار خون، مقاومت به انسولین، و عملکرد عروق و پلاکت است.

پلی فنول ها، فراوان در کاکائو و شکلات تلخ، NO سنتاز اندوتلیال را فعال می کنند. که منجر به تولید NO  می شود که فشار خون را با ترویج اتساع عروق کاهش می دهد. در واقع، پس از مصرف شکلات تلخ، اثرات آن شامل بهبود سرعت موج نبض و شاخص امتیاز آترواسکلروتیک، با شل شدن جداری شریان‌های بزرگ و گشاد شدن شریان‌های محیطی کوچک و متوسط است.

غلظت‌های بالاتر اپی‌کاتچین‌های پلاسما به آزادسازی وازودیلاتورهای مشتق از اندوتلیوم و افزایش غلظت پروسیانیدین‌های پلاسما کمک می‌کند که منجر به تولید بیشتر NO و فراهمی زیستی می‌شود.