استفاده از لوبیا قرمز پهن در نانوایی به جای کنجد

نقش رژیم های غذایی حاوی لوبیا قرمز پهن مرتبط با خطر سرطان موضوع مطالعات در حال انجام است. خوردن لوبیا ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان ها را به دلیل سهم آنها از ترکیبات زیست فعال در رژیم غذایی، از جمله فلاونوئیدها، تانن ها، ترکیبات فنلی و سایر آنتی اکسیدان ها کاهش دهد.

این ترکیبات خطر ابتلا به سرطان و همچنین سایر بیماری های مزمن را کاهش می دهند. محققان دیگر نشان داده‌اند که لوبیا قرمز پهن ممکن است در رژیم غذایی حاوی سایر غذاهای غنی از آنتی اکسیدان با کاهش اکسیداسیون در بدن و کاهش خطر کلی سرطان، اثر هم افزایی داشته باشد.

مصرف لوبیا با کاهش خطر سرطان های سینه، معده، کولورکتال، کلیه و پروستات در مطالعات انسانی و حیوانی مرتبط بوده است. به طور خاص، محتوای فیبر غذایی لوبیا قرمز پهن ممکن است در کاهش خطر سرطان های روده بزرگ نقش داشته باشد.

به عنوان مثال، مطالعه‌ای که تأثیر دریافت فیبر غذایی را بر ایجاد پولیپ‌های روده بزرگ در یک گروه بازمانده از سرطان بررسی کرد، نشان داد افرادی که فیبر بیشتری مصرف می‌کنند، به‌ویژه فیبر حبوبات و سبزیجات پخته شده سبز، از جمله لوبیا سبز و نخود، احتمال کمتری دارد.

لوبیا سرشار از آنتی اکسیدان های طبیعی است. به نظر می رسد رنگ پوشش لوبیا قرمز پهن بر ظرفیت آنتی اکسیدانی تأثیر می گذارد زیرا این با محتوای فنلی کل لوبیا ارتباط دارد.

لوبیاهای رنگی (قرمز، قهوه ای یا سیاه) دارای فعالیت آنتی اکسیدانی بیشتری نسبت به لوبیا سفید هستند. علاوه بر این، برخی از این ترکیبات آنتی اکسیدانی در طی روش های آماده سازی و پخت معمولی از بین می روند، اگرچه مقادیر قابل توجهی از آنتی اکسیدان ها هنوز باقی مانده است.

حتی اگر لوبیا اغلب به عنوان یک غذای کاهش وزن تبلیغ نمی شود، مصرف منظم حبوبات غنی از مواد مغذی ممکن است بر کاهش وزن یا مدیریت تاثیر بگذارد، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

بر اساس نتایج حاصل از بررسی ملی سلامت تغذیه در سال 1999 تا 2002، افرادی که به طور منظم لوبیا قرمز پهن مصرف می کردند وزن بدن کمتر، دور کمر کمتر و فشار خون سیستولیک کمتری داشتند، علاوه بر آن فیبر، پتاسیم، منیزیم، آهن و آهن بیشتری دریافت می کردند.

با توجه به نتایج مطالعات انجام شده در برزیل، یک رژیم غذایی سنتی سرشار از برنج و لوبیا با شاخص توده بدنی پایین‌تری در مقایسه با یک رژیم غذایی معمولی غربی که حاوی چربی، تنقلات و نوشابه بیشتری بود، مرتبط بود.